- "יאללה!! , קדימה צריך לצאת!!!! "
- "מה? את לא לבושה עדיין? קדימה!! נעליים!!! ציחצת שיניים?"
- (אולי עדיף לא לשאול גם ככה מאחרים, ברור שהיא לא צחצחה ועד שהיא תצחצח נאחר שוב לגן והבוס יעשה לי פרצוף)
- "השער נסגר בשעה שמונה וחצי!!!"
אז נעים מאד אנחנו סידור מונטסורי – דניאל רומי ועדי מרגלית מסדרות סביבות לפי שיטת מונטסורי, ואנחנו מאד אוהבות את מה שאנחנו עושות.
אתם תפגשו בנו פה פעמיים בחודש בפינה המונטסורית של מאמא גורו. נדבר על בעיות מהיום יום שלכם וניתן לכם דרכים חדשות להתמודדות עם קשיים שכל אמא חווה על בסיס יומי.
נכון זה קצת אחרת ממה שאתן מכירות אבל מי אמר שאחרת זה לא טוב?
אז בואו נצלול ביחד להתארגנות הבוקר שלכם
מי מזדהה עם מה שכתבנו למעלה? ככה הבוקר שלך נראה? במונטסורי לוקחים את המטרה ובמקרה שלנו היא התארגנות יעילה ויציאה מהבית בזמן שרצינו.
היא כוללת: שטיפת פנים וצחצוח שיניים, התלבשות, נעילת נעליים וכו'…נפרק אותה לפינות קטנות בבית כדי ליצור הצלחה.
נתחיל מצחצוח שיניים – בואו נציץ במקלחת שלכם – סביר להניח שיש כוס ובה לפחות 3 מברשות לכל אחד ולידה 2-3 סוגים של משחות שיניים בטעמים שונים,
המגבת בארון ואין כוס לשטוף את הפה והילד לא מגיע בכלל לכיור לבד.
במונטסורי הילד לומד דרך הסביבה-אם נתאים את הסביבה מראש ונמקד את אזור הפעילות לפעילות סצפיפית נעזור לילד להצליח. כלומר, נניח מגש קטן שעליו תהיה מברשת אחת, כוס אחת, משחת שיניים אחת ושעון חול ( לרכז את משך הצחצוח) על הרצפה יהיה שרפרף ועל הקיר בגובה שילד יכול להגיע אליו תהיה תלויה מגבת. לא יהיו הסחות דעת שיקשו על הילד להתרכז בפעילות הספציפית שלשמה נכנס בכלל לחדר האמבטיה. הוא יוכל לצחצח בהנאה ולבד ולומר לעצמו שהוא טוב בזה.
דוגמא נוספת היא התלבשות הבוקר: אם בארון הבגדים במדף שהילד מגיע אליו תהיה לו בחירה מתוך כמות הגיונית ( בשביל ילד) למשל לילדה בת 5 נניח 4 חולצות שמתאימות לעונה ולגן, 4 מכנסיים וחצאית אחת, גרביים ותחתונים. כדאי שיהיה בסביבה כסא שעליו נוח יותר להתלבש וליד מראה (לבקרת טעות) וסל כביסה. בעצם כל הדברים שצריך על מנת להצליח באותה פעילות יהיו מרכוזים במקום אחד ויאפשרו ובחירה מתוך כמות הגיונית מבלי שנצטרך להסתובב בכל הבית ולחפש את הגרביים שבכלל נמצאים בארון אחר או שהיא תצטרכך לבחור מבין כל שמלות החורף והקיץ שלה (ואז תבחר את השמלת שושבינה של גיסך שזה ממש לא הזמן…)
אז מה עשינו בעצם בשתי הפינות האלה?
עודדנו את העצמאות של הילד ואפשרנו לו להצליח בזכות עצמו. ויצרנו מקום קבוע שיהיה לנו יותר קל לזכור מאיפה לקחנו ולאן להחזיר. כמובן שלא נצפה שכל זה יקרה בזמן אמת. כדי להצליח בכל דבר בחיים נדרש אימון.
האימון יעשה דרך משחק ויהיה מונח על המדפים של הילדים, כך שהם יוכלו לבחור בעצמם את המשחק. ילדים נמשכים לפעיליות מעולם המבוגרים, ולכן אין צורך בפלסטיק על מנת לדמות פעילויות מהיום יום.
תוציאו את אחד המשחקים מהמדף, תניחו במקומו מברשת שיניים תמונה של שיניים ופלסטלינה. (מצורפת תמונה להמחשה) תנו לילד להתאמן בצחצוח. או סל קטן עם פריט לבוש אחד ותנו לילד להתפשט ולהתלבש לבד. זה נקרא סביבה מובנית.
מצרפות לכם תמונות להמחשה מבתים שסידרנו. קחו את השבועיים הקרובים להתנסות בשתי הפינות האלו וספרו לנו פה איך הולך.
אם גם לכם יש קשיים מהיום יום שאתן מחפשות להם דרך יצירתית לפעול- שתפו אותנו ונשמח להגיב בפינות הבאות – אתן מוזמנות להצטרף לקבוצה שלנו בפייסבוק סידור מונטסורי ולעמוד האינסטגרם שלנו!
דניאל ועדי
סידור מונטסורי